Sexual Health

print header

Grade 4

Grade 4|4e année

Curriculum Connection

H&PE C1.5 describe the physical changes that occur in males and females at puberty (e.g., growth of body hair, breast development, changes in voice and body size, production of body odour, skin changes) and the emotional and social impacts that may result from these changes [PS]

OPHEA

Ophea is a not-for-profit organization and is led by the vision that all children and youth value and enjoy the lifelong benefits of healthy, active living. Since 1921, Ophea has been working to support the health and learning of children and youth in schools and communities through quality programs and services, partnerships, and advocacy.

OPHEA Lesson Plans

** Lesson plans can only be accessed via log in to the OPHEA website (see link above). 

(Home> Lesson Plans> H&PE Curriculum Resources> Grade 4> Understanding Changes at Puberty)

  • 1 PERSONAL HYGIENE,

  • 2 CHANGES AT PUBERTY,

  • 3 PHYSICAL CHANGES AT PUBERTY

  • 4 SHARING HYGIENE HABITS

H&PE C2.4 demonstrate an understanding of personal care needs and the application of personal hygienic practices associated with the onset of puberty (e.g., increased importance of regular bathing/showering and regular clothing changes; use of hygiene products; continuing importance of regular hygiene practices, including hand washing, oral health care, and care of prosthetic devices and residual limbs) [PS]

OPHEA Lesson Plans

** Lesson plans can only be accessed via log in to the OPHEA website (see link above). 

(Home> Lesson Plans> H&PE Curriculum Resources> Grade 4> Understanding Changes at Puberty)

  • 1 PERSONAL HYGIENE

  • 4 SHARING HYGIENE HABITS

Fully Alive

Family Life Education, as it is represented in Fully Alive, is intended to pass on a distinctively Catholic view of human life, sexuality, marriage, and family. Its goal is to complement the efforts of families and to support what parents are doing at home. The entire program, from Grades 1 through Grade 8 is designed to encourage children to become the people God wants them to be -- to be fully alive.

Additional resources/links:

SexandU (formerly sexuality and u)

SexandU is produced by the Society of Obstetricians and Gynecologists of Canada (SOGC) and provides an overview of changes in both male and female bodies during puberty.

About Kids Health

This site is produced by the Hospital for Sick Children (Sick Kids) in Toronto and provides reliable information about puberty in both males and females.  It talks about menstruation and how the body works in males and females.

Alberta Health - Lesson plans to teach puberty and sexual development.

Toronto Public Health – Teaching Sexual Health Puberty

Peel Region – Changes in Me

Peel Region – Growing up (handbook pdf)

Teen Health Source – Planned Parenthood Toronto

Manitoba Health – Growing up ok! (workbook pdf)


Connection au curriculum

ÉP&S C1.5 décrire les changements physiques chez les filles et les garçons à la puberté (p. ex., développement de la pilosité, mue de la voix, odeurs corporelles, forme du corps, menstruation, développement des seins), ainsi que l’impact émotionnel (p. ex., fierté ou embarras; assurance ou confusion; acceptation ou résistance) et social (p. ex., besoin de nouvelles amitiés, recherche d’indépendance, contestation de l’autorité) que la puberté risque de provoquer chez les jeunes. [HP]

OPHEA

Depuis 1921, Ophea assure la promotion de la santé et de l’apprentissage des enfants et des jeunes en Ontario. Ophea est animé par la vision que tous les enfants et les jeunes valorisent et jouissent des bienfaits d’un mode de vie sain et actif qu’ils conserveront pendant toute leur à vie.

OPHEA Plans de Leçons

** Les plans de leçon ne peuvent être consultés que par connexion au site Web d'OPHEA (voir le lien ci-dessus).

(Accueil> Plans de leçons> Ressources d’appui d’ÉPS : élémentaire> 4e année> Comprendre les changements à la puberté)

  • 1 HYGIÈNE PERSONELLE,

  • 2 CHANGEMENTS À LA PUBERTÉ,

  • 3 CHANGEMENTS PHYSIQUES À LA PUBERTÉ

  • 4 PARTAGE DES HABITUDES D’HYGIÈNE

ÉP&S C2.4 décrire l’importance des pratiques d’hygiène à la puberté (p. ex., prendre une douche régulièrement, avoir une bonne hygiène dentaire, utiliser un déodorant, employer des serviettes hygiéniques, prendre soin des membres artificiels et des accessoires). [HP]

OPHEA Plans de Leçons

** Les plans de leçon ne peuvent être consultés que par connexion au site Web d'OPHEA (voir le lien ci-dessus).

(Accueil> Plans de leçons> Ressources d’appui d’ÉPS : élémentaire> 4e année> Comprendre les changements à la puberté)

  • 1 HYGIÈNE PERSONELLE

  • 4 PARTAGE DES HABITUDES D’HYGIÈNE

Vivre Pleinement

Pearson Canada travaille actuellement sur une version numérique de Fully Alive qui a été traduite en français pour les conseils catholiques français de l'Ontario. Le programme sera disponible en 2017

Ressources additionnels/liens :

Le Sexe et Moi

Un site reliable produit par la société des obstétriciens et gynécologues du Canada (SOGC). La section de puberté adresse les changements qui se produisent dans le corps masculin et le corps féminin. 

aboutkidshealth

Un site de confiance de l’hôpital pour enfants de Toronto.  Explique la puberté chez les mâles et femelles.

Des plans de leçons produites en Alberta pour adresser la puberté.

Did you find what you were looking for?
What did you like about this page?
How can we improve this page?
Page
Feedback

If you have any questions or concerns that require a response, please contact Health Connection directly.

Thanks for your feedback.
Failed to submit comment. Please try submitting again or contact us at the Health Unit.
Comment already submitted ...